MBCT

 

 

Letterlijk vertaald betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’. Mindful leven betekent dat je bewust bent van alles wat zich voordoet in het hier en nu, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen. Door het aanvaarden, van bijvoorbeeld fysieke pijn en negatieve gedachten, maak je het probleem minder groot en overheersend en dat bespaart je veel energie.

Wat leer je?

In de training leer je door middel van aandachtoefeningen je aandacht in het hier en nu te houden, op te merken dat je aandacht toch afdwaalt naar bijvoorbeeld verleden, toekomst of lichamelijke gewaarwordingen. Vervolgens leer je je aandacht op een vriendelijke manier weer terug te brengen in het hier en nu: bij wat je doet, voelt en ervaart.

De belangrijkste resultaten van een training zijn:

– dat je minder lichamelijke en psychologische klachten ervaart;
– dat je leefstijl in positieve zin is veranderd;
– dat je gemakkelijker kunt ontspannen;
– dat je een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving hebt;
– dat de kwaliteit van je leven is verbeterd.

Voor wie?

Een mindfulness training is in beginsel geschikt voor iedereen. Uit verschillend wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een training in mindfulness positieve effecten heeft bij mensen met fysieke klachten zoals chronische pijn, hartklachten, ademhalingsproblemen en maagdarmproblemen. En bij klachten die samenhangen met stress, depressie en slaapproblemen en dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Mindfulnesstraining is ongeschikt bij alcohol- en drugsverslaving, bij recent verlies waardoor rouw nog vers is en voor personen die in een actieve crisis verkeren. (bron: Dr. C. Strauss)

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten met maximaal 8 deelnemers.

Wanneer wordt de training gehouden? Voor trainingsdata – klik hier
Aanvragen praktische informatie en inschrijven – klik hier

Liever eerst college van Professor Mark Williams volgen over Mindfulness? – klik hier