Jon Kabat-Zinn, grondlegger Mindfulness geeft lezing - VU Amsterdam 2015

Mindfulness: zweven op een matje?

‘Mindfulness? Dat is toch in lotushouding zweven op een matje, wierook branden en klankschaaltjes? Wat heeft dat met bewezen effectieve behandeling van stress, spanning, burn-out, depressie en chronische pijnklachten te maken? ‘
Zomaar een voorbeeld van de indruk die mensen hebben van mindfulness.

Het verbaast me niets, eerlijk gezegd.

“Wat vond jij van Jon Kabat-Zinn?”, vroeg mijn collega nadat we allebei onafhankelijk van elkaar een bijeenkomst van de beroemde Mindfulness-grondlegger hadden bezocht.
“Ehhh…..”
Het bleef stil. Ik kon zo gauw geen adequate beschrijving vinden.
“Ah, nou, ik weet genoeg geloof ik. Ik had precies hetzelfde.”

Na de lezing was ik met gemengde gevoelens thuisgekomen.  Kabat-Zinn is inmiddels wereldberoemd en dat blijkt een nadrukkelijk bijverschijnsel te veroorzaken: goeroe verering.
Wanneer hij ergens spreekt hangt het publiek massaal kritiekloos aan zijn lippen  en smoort elke poging tot wetenschappelijk debat. Kabat-Zinn wordt op de spreekwoordelijke troon gehesen en tegemoet getreden als een heilige. Iets waar hij zelf niet op zit te wachten, gelet op de manier waarop hij reageerde op vragen uit de zaal.

Mijn collega en ik stelden vast dat de man wel degelijk hecht aan  grondige wetenschappelijke onderbouwing maar dat het kritiekloze volggedrag van het publiek een zweverige sfeer creëert die wij niet ambiëren.

Oefenen in mindfulness meditatie is doelbewust je aandacht verplaatsen naar het hier en nu. In lotushouding op een matje zitten, wierook branden of boeddhistische klankschalen laten klinken kan daarbij volledig achterwege blijven.  Het hoeft niet, maar het mag wel. Wie gaandeweg verder gaat met mediteren en zich meer verdiept in de werking,  leert  ook meer over ervaringen met diverse houdingen en klankschalen.  Wij beginnen heel bewust bij de basis.

Wie bij ons de 8-weekse training volgt zit daarom op een stoel met voldoende ruimte en comfort om zich prettig te kunnen concentreren op de oefeningen. Geen matjes, geen rituelen maar aards, nuchter en met beide voeten stevig op de grond.

Verder lezen over mindfulness en de 8-weekse training?
klik dan hier: Wat is mindfulness

Denk je dat deze mindfulness benadering wellicht bij jou past en heb je interesse in deelname aan de training? Via het inschrijfformulier kun je praktische informatie o.a. over data, locatie  en kosten aanvragen.

Inschrijfformulier voor meer informatie en deelname vind je hier.

Voor trainingsdata klik hier.
Locatie: Uitgeest – aan het Uitgeestermeer.